rikita

rikita

rikita

rikita

از قانون بیمه تامین اجتماعی چقدر اطلاع دارید

از قانون بیمه تامین اجتماعی چقدر اطلاع دارید؟

۲۳ دی, ۱۳۹۷مریم حبیبابیمه تامین اجتماعیبدون دیدگاه

سازمان تامین اجتماعی با ارایه خدمات بیمه‌ای به بیمه‌شده و افراد تحت پوشش وی توانسته نقش بزرگی در فضای بیمه کشور داشته باشد. شما ممکن است نام بیمه تامین اجتماعی را شنیده باشید اما چه اطلاعاتی در مورد قانون بیمه تامین اجتماعی دارید؟ آیا در زمان بارداری، بیکاری، بازنشستگی و… از بیمه تامین اجتماعی استفاده کرده‌اید؟ درصورتی‌که از افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستید، بد نیست با ما همراه شوید تا با قانون بیمه تامین اجتماعی آشنا شوید.

  

مطلب مرتبط: بیمه تامین اجتماعی چیست؟


تصویب اولین قوانین مربوط به کار


در سال 1325 اولین قوانین کار به تصویب رسید و بر اساس آن هر کارفرما باید در محل کار خود دو صندوق ایجاد می‌کرد. یکی از این صندوق‌ها به نام‌ صندوق بهداشت بود که به کارگران در زمانی که دچار بیماری‌هایی غیر از بیماری‌های ناشی از کار می‌شدند، کمک می‌کرد. در اموری مانند حاملگی، ازدواج، عائله‌مندی و… کارگران می‌توانستند از صندوق تعاون کمک بگیرند. این قوانین پایه‌ای شدند برای به تصویب رسیدن و اجرای دیگر قوانین مربوط به کار که درنهایت منجر به تاسیس سازمان تامین اجتماعی شد.


نکات مهم درباره قانون بیمه تامین اجتماعی

همان‌طور که می‌دانید بیمه تعهدی است که شرکت بیمه‌گر به شخص بیمه‌گزار یا بیمه‌شده در قبال حق بیمه پرداختی می‌دهد و از وی درزمانی که خسارتی تحت پوشش بیمه به او وارد می‌شود حمایت می‌کند. بیمه تامین اجتماعی به دو شکل بیمه اجباری و بیمه خویش‌فرما قابل دریافت است که هرکدام را به ترتیب توضیح خواهیم داد.


بیمه خویش‌فرما چیست؟




 


بیمه خویش‌فرما بیمه‌ای است که متقاضی شخصاً برای دریافت آن اقدام می‌کند و پرداخت همه یا بخش بیشتر حق بیمه‌ها نیز به عهده وی است.  بیمه اختیاری و بیمه کارفرمایان از زیرمجموعه‌های بیمه خویش‌فرما هستند که هرکدام را توضیح می‌دهیم.


.بیمه اختیاری: برای تمام افرادی که بخواهند از مزایای بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند امکان دریافت آن فراهم است. تنها کافی است در سازمان تامین اجتماعی ثبت‌نام کنند و حق بیمه‌های تعیین‌شده را پرداخت کنند. افرادی که از بیمه اختیاری استفاده می‌کنند باید توجه داشته باشند درصورتی‌که حق بیمه در زمان مقرر پرداخت نشود قرارداد بین بیمه تامین اجتماعی آن باطل می‌شود. حق بیمه برای متقاضیان بیمه اختیاری 26% از حقوق ماهانه این افراد است. از مزایایی که شامل حال بیمه‌شده می‌شود می‌توان به حقوق بازنشستگی یا مستمری، حقوق ازکارافتادگی، هزینه‌های درمانی و هزینه‌های کفن‌ودفن اشاره کرد. برای استفاده از این نوع بیمه باید سابقه پرداخت 30 روز حق بیمه را داشته باشید و سن شما حداکثر 55 سال باشد. درصورتی‌که سن بیمه‌گزار بیشتر باشد باید حق بیمه مطابق با سن خود را پرداخت کند. بیمه‌گزارانی که 10 سال سابقه بیمه داشته باشند نیز می‌توانند از بیمه اختیاری استفاده نمایند. درصورتی‌که بیمه‌گزار قرارداد بیمه اختیاری را یک‌بار با شرکت بیمه بسته باشد تا سه بار می‌تواند این قرارداد را تمدید کند. در صورت جعلی بودن اطلاعات بیمه‌گزار در بیمه‌نامه، قرارداد فسخ و بیمه تأمین اجتماعی فرد متخلف قطع می‌شود و دیگر نمی‌تواند از مزایای بیمه خود استفاده کند.


.شرایط بیمه کارفرمایان: کارفرمایانی که بخواهند خود را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهند می‌توانند با پرداخت 27% از حقوق ماهانه خود به‌عنوان حق بیمه، این بیمه را دریافت کنند و از مزایای آن‌که شامل دریافت دفترچه درمان، بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی است استفاده کنند.


نکته‌ای که در مورد بیمه خویش‌فرما وجود دارد این است که شخص در زمان بیکاری نمی‌تواند از مزایای بیمه بیکاری استفاده نماید.


مطلب مرتبط: چند درصد بیمه تامین اجتماعی را باید کارکنان پرداخت کنند؟


بیمه اجباری به چه معناست؟



افرادی که در کارگاه، شرکت، کارخانه، فروشگاه و… مشغول به کار و فعالیت هستند و مطابق قوانین کار حقوق و مزایا دریافت می‌کنند مشمول قانون بیمه تامین اجتماعی می‌شوند و باید توسط کارفرما تحت پوشش این بیمه قرار بگیرند. حق بیمه پرداختی در بیمه تامین اجتماعی به میزان حقوق کارکنان بستگی دارد. حق بیمه تامین اجتماعی در بیمه اجباری 30 درصد از حقوق بیمه‌شده است که 23 درصد آن توسط کارفرما پرداخت می‌شود و 7 درصد آن از حقوق دریافتی بیمه‌شده کسر می‌شود. مهلت ارسال لیست کارکرد ماهانه و پرداخت حق بیمه هرماه تا پایان ماه بعد است. در صورت عدم ارسال لیست ماهانه توسط کارفرما، وی مشمول پرداخت جریمه 10 درصدی و در صورت عدم پرداخت حق بیمه مشمول جریمه 2 درصدی می‌شود.

منبع:bimito.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.